Gå til hovedindhold

Har du råd til at passe hjemme?

Jeg snakker tit med kvinder, som faktisk slet ikke har lyst til at skulle arbejde, når deres børn er små. Det gør ondt i mig hver gang, for jeg har selv valgt at være hjemme hos mine. Jeg synes alle, der har lyst, skal have mulighed for at være hjemme med deres børn, så længe de trives med det.

Men det er jo ikke nemt, for hvad med økonomien? Har man råd til at passe hjemme?

Forleden sagde en veninde til mig "Har man råd til at lade være?" Og nej, det har jeg i hvert fald ikke. Men jeg, og mange andre der har truffet samme valg, har også valgt at leve på en måde, som mange ville finde utroligt beskeden.

I vores samfund opfordres vil til forbrug dagen lang. At leve indenfor sine egne midler er nærmest uhørt, og man griner af folk, der sparer op, INDEN de bruger pengene. Reklamer for lån omgiver os, og jeg ved af personlig erfaring, hvordan det er at være forgældet.

Men det kan faktisk lade sig gøre at klare sig med mindre! Det kan lade sig gøre at have et køkken, der er gammelt men funktionelt. Det kan lade sig gøre for rigtig mange at tage offentlig transport i stedet for at have 1 eller endda 2 biler. Hvis ikke man bor langt ude på landet er bil mange steder ikke strengt nødvendig. Og hvis du passer hjemme er den måske slet ikke? Er det også nødvendigt at tage på ferier i udlandet? Måske kan man låne et sommerhus meget billigt eller gratis, og måske har man bare slet ikke så meget brug for at komme væk, når man ikke lever et stresset liv med for lidt tid til det hele.

Her følger nogle punkter, hvor du måske kan spare penge, hvis du passer hjemme i stedet for at have børn i institution, mens du arbejder:

Institutionspladser
Det er jo fundamentet for, at du kan arbejde, at nogen passer dine børn imens. Medmindre du er så heldig at have en bedstemor i nærheden, som ikke selv arbejder og gerne er sammen med dine børn, mens du arbejder, så er dine børn i institution eller dagpleje. En plads der koster vist i gennemsnit 2500,- for børn under 3 år og 1500 for børn mellem 3 og 6 år. Hvis nu vi siger, at du har en af hver alder - så bruger du 4000, - om måneden på institution. Dem ville du spare, hvis du gik hjemme.
Prøv at lave en beregning for din egen situation for at se, hvor meget du sparer på institution, hvis du hjemmepasser.

Bil
Har I brug for at have en bil? Har I brug for 2? Hvis I har to biler, kan den ene måske spares væk, hvis du går hjemme. Man kan sagtens tage bus og tog med små børn, og nogle synes endda det er nemmere end at køre i bil, fordi de kan lave mere for at underholde sig på en tur med tog, end i en bil. Det er mindre stressende at vide, at man når som helst kan gå på toilettet i toget, få en mad eller en babs uden at skulle holde ind til siden osv. Hvis du bor lidt isoleret eller et sted, hvor den offentlige transport er dum, kan du måske ikke undvære bilen, men hvis du ikke skal af sted i den hver dag, kan du i hvert fald spare en del benzinudgifter. En bil koster vel typisk mindst 2-3000 i faste udgifter til forsikring o.l. om måneden, og så er der måske afdrag. Derudover kommer benzinen.
Prøv at lave din egen beregning på, hvor meget du kan spare på transport, hvis du passer hjemme.

Nem mad
Hvor meget af Jeres mad er hjemmelavet? Mange mennesker er nødt til at benytte sig af halv-fabrikata og færdiglavet mad/brød, fordi de simpelthen ikke har tid til at lave alting selv. Men det kan man godt gøre, når man passer hjemme, for man kan lave meget sammen med ungerne i køkkenet. Det giver dem også en god forståelse for mad og sundhed at inddrage dem i maden, og dermed også i indkøbet! De lidt større børn kan hjælpe med at finde ud af en madplan og hvad man så skal købe ind. Alene det at man bager sit eget brød kan spare mange penge - de der poser med boller fra supermarkedet koster jo ofte 15,- for en pose med ca. 6-7 bolleder. Jeg regnede ud, at jeg bruger ca. 25 kr på at bage økologiske boller med speltmel og havregryn, og der er så svarende til mindst 3 poser u-øko. købeboller, som i øvrigt ikke smager nær så godt, og heller ikke mætter nær så meget. At have tid til at lave tingene selv fra bunden er også sundere, fordi man så springer en masse tilsætningsstoffer over - de er jo ikke kun i slik, altså!
Kommer du tit til at skulle bruge penge på frokost, når du er på arbejde? En sandwich koster nemt 30-40 kr, og til den skal du så have noget at drikke. En hjemmelavet sandwich koster ikke engang det halve og er mindst lige så lækker, og der er vand i hanen.
Er du rigtig sent hjemme nogle dage, hvor det så ender med en dyr omgang take out? Fyld fryseren op med hjemmelavet mad, som du kan tage op aftenen før og tø op i køleskabet, og så lige varme, når du er hjemme. Købe-pommes frites kan erstattes med hjemmelavede - når du alligevel har gang i ovnen en dag til pommes, laver du bare en plade mere, som får lidt kortere tid, og fryser ned. For økologiske pommes frites kan det give en kæmpebesparelse - en pose frosne øko. koster måske næsten 20,- for 700 g, mens du kan få det dobbelte for 12,- i friske kartofler fra Årstiderne.
Hvis då har mere tid, kan du måske også dyrke noget mad selv? Måske har I have, hvor du kan indrette en urtehave for billige penge og være selvforsynende i en eller anden udstrækning? Måske er en investering i et drivhus (evt. brugt) tjent ind i løbet af en sommer og gratis året efter.
Prøv at se på, hvor meget færdig mad du køber hver måned, og regn ud hvor meget du kan spare ved at lave al Jeres mad selv.

Planlagt indkøb
Hvis du ikke skal rende i Brugsen hver dag for at købe det, du lige skal bruge til aftensmaden den dag og i stedet planlægger dine indkøb og handler fx 2 gange om ugen, kan du spare penge! Lav en madplan, så du ved hvad I skal bruge på forhånd. Tag hensyn til, at du fx den ene dag skal bruge en halv bakke champignons og planlæg en ret med champignons til dagen efter også - det er træls at smide mad ud. Lav dobbeltportioner og frys ned (husk at kun halvdelen af maden så skal på bordet, for stiller man en gryde ind med dobbelt så meget mad, har man en tendens til at spise mere, end man ellers ville), og smid aldrig rester ud - når du har rester fra 3-4 dage kan I have restemadsaften med 4 forskellige retter at vælge imellem for ungerne. Dette kan herhjemme spare os for aftensmad ca. 1 dag om ugen.
Prøv at se på, hvor meget på bon'en der egentlig var noget, du havde brug for og beregn, hvor meget du kan spare ved at være mere organiseret, når du køber ind.

Køb stort og på nettet
Hvis du ved, at du har en tendens til at gå amok når du handler og købe alt muligt ekstra, så prøv at få leveret så meget som muligt. www.aarstiderne.com kan varmt anbefales til frugt og grønt, men deres kolonial er ret dyrt. Der findes efterhånden mange andre butikker som Årstiderne, der leverer frugt og grønt - søg på nettet efter den, der passer dig.
www.nettorvet.dk skulle være godt, når man gerne vil have leveret, og ellers har flere supermarkeder også en ordning med levering en gang ugentligt.
Hvis du kan komme til det, kan du også blive medlem af en indkøbsforening, eller starte en selv. Du kan læse hvordan på denne side. En momsregistreret indkøbsforening køber ind til en gros pris, og med moms kan man stadig spare omkring 25-30% på de fleste varer.
Brug noget tid på at kigge efter tilbud, men lad være med at falde i fælden med unødvendige varer, fordi de er billige! Altså, hvis der er tilbud på toiletpapir eller ting, du altid har brug for, er det en rigtig god idé at købe stort ind, men hvis der er 3 l cola på tilbud, skal du måske lige overveje det...
Husk lige, at det jo ikke er sådan, at en pose slik i ny og næ ødelægger dit budget - men en pose slik hver eneste dag er ikke godt for hverken din økonomi eller din sundhed. Lav dit eget slik - læs mere under opskrifter på mad.
Prøv at regne lidt på, hvor meget du kan spare, hvis du skærer de unødvendige ting væk, køber stort ind eller er med i en indkøbsforening.

Tøj
Når man ikke går på arbejde, har man ikke det samme behov for 'præsentabelt' tøj. Det betyder IKKE, at du skal gå rundt i gamle klude eller farmor joggingsæt! Det betyder bare, at du ikke behøver at have så fantastisk mange sæt at vælge imellem.
Du kan også købe brugt og spare mange penge! Genbrugsforretninger bugner af tøj, der måske kan bruges som det er, eller lige skal sys lidt om, hvis man kan den slags. Ellers er der de senere år gået mode i genbrug, og du kan nu købe nærmest nyt tøj til genbrugs-priser på fx www.trendsales.dk, hvor der er tøj til både små og store. det er dog ikke lige så billigt som en alm. genbrugsforretning, men det er da meget billigere end butikkerne.
Du kan også sy selv og spare masser af penge. Det gør jeg, og jeg elsker at vide, at jeg ikke har nøjagtig det samme på som alle andre.
Det er også fedt at arve. Jeg har en utrolig masse tøj, som jeg arver fra veninder med ældre børn, eller tøj til mig selv, som de bare ikke får gået med. Nogle gange syr jeg det lidt om.
At arve/købe genbrug/sy selv er ikke bare godt for pengepungen - det er også godt for miljøet, da det sparer ressourcer. Tænk på, hvordan tøj kommer hertil fra Kina i store forurenende skibe. Og tænkt også på de kinesiske arbejdere, som ofte får en slavelignende løn for at holde omkostningerne nede, så vores tøj ikke skal være for dyrt, og i øvrigt nærmest ingen rettigheder har.
Prøv at kigge på dine udgifter til tøj og regne på, hvor meget du kan spare ved at gå hjemme.

Pasningstilskud til egne børn
I nogle kommuner gives der tilskud til pasning af egne børn. Det varierer i størrelse. Her hvor jeg bor i Helsingør kommune, kan man få 6.600,- for børn under 3 år, og 3.300,- for børn mellem 3 og 6 år. Det kan dog kun gives i 1 år. I Københavns kan man blive ansat som privat dagplejer for sit eget barn under 3 år, samt et andet barn under 3. Hvis du fx har 2 børn under 3 år kan det være en god idé. Hvorvidt det er nemt at passe et andet barn ved siden af sit eget/sine egne kan jeg ikke tale med om, men jeg ville nok ikke vælge det selv.
Hvis din kommune ikke giver tilskud til pasning af egne børn, kan du forsøge at finde andre forældre, der også gerne vil ændre på dette, og lægge pres på kommunen.

Fradrag
Hvis du vælger at være hjemme på fuld tid og slet ikke arbejder, får din partner hele dit fradrag. Det kan betyde en forhøjet udbetaling på et betydeligt beløb. Prøv at beregne, hvad det vil betyde i Jeres situation.

At arbejde delvist
Måske føler du ikke, at du vil trives ved at gå hjemme. I så fald kan du måske se på muligheden for at arbejde på en måde, så der er mulighed for, at din partner er hjemme i din arbejdstid. Det vil ofte være nemmest, hvis du selv planlægger din arbjedstid og fx arbejder hjemme. Det kan ikke anbefales at prøve at arbejde, mens du er alene hjemme med dine børn - de kan måske godt lege med hinanden eller underholde sig selv i kortere tidsrum, men det er ikke nok til et arbejde.


Jeg vil anbefale, at du sætter dig ned og laver en beregning på alle Jeres udgifter. Det er sundt at se, hvad man egentlig bruger penge på, og det betyder ikke, at man skal leve asketisk men mere, at man skal se på, om de forskellige udgifter er noget, man egentlig værdsætter. Måske er det mere værd at leve et ustresset liv sammen med ungerne? Se om der er andre ting at spare væk end ovennævnte. Måske finder du ud af, at du faktisk har råd til at være hjemme, og ikke har råd til at lade være?

Kommentarer

Henriette (ikke efterprøvet)

Hej!
Det er bestemt et godt indlæg,- og giver stof til eftertanke.
Jeg arbejder lige 80% af en heltidsstilling,- og det passer mig egentlig fint! Men nogen dage synes jeg da, at det er hårdt! Alligevel ved jeg, at jeg ville gå amok, hvis jeg skulle være hjemme ved mine børn hver dag! Ikke at jeg ikke kan lide at være sammen med dem,- for det kan jeg. Men jeg ville mangle noget i mit liv, som de ikke gir mig...
Men et godt indlæg!
KH Henriette
PS Og så lige en rettelse: man får den billigste institutionsplads til ½ pris. VI har en i dagpleje og en i børnehave: 2800 kr./md.

ons, 01/09/2008 - 19:30 Permalink
Heidi (ikke efterprøvet)

Husk ved pasning at der er søskenderabat - så dit regnestykke med en til 2500 og en til 1500 vil kun give 3250 og ikke 4000!

søn, 08/16/2009 - 14:46 Permalink
Gæst (ikke efterprøvet)

Men husk så også at der ikke er medtaget i regnestykket, at det ikke er fradragsberettiget....hvis du betaler topskat og skal af med 3250 pr mdr, skal du rent faktisk ud at tjene over 7000,-

fre, 01/13/2012 - 00:10 Permalink
Anonymous (ikke efterprøvet)

jeg opdagede din hjemmeside for to dage siden og jeg tror stort set jeg har været her siden:)
og stof til eftertanke har jeg fået...overvejelser omkring arbejdsliv og familieliv er poppet op...så må vi se hvad de fører til;)
venlig hilsen karina

søn, 10/25/2009 - 23:35 Permalink
Sisse

det lyder da spændende, karina :-) glad for at kunne sætte tanker i gang!

tir, 10/27/2009 - 17:06 Permalink
Carina (ikke efterprøvet)

Og her hvor vi bor er det endda dyrere med pasning end i dit regnskab :( Vi giver 4000 for vuggestue og børnehave koster 2300. Med søskende rabat vil det bliver 5150 kr. pr. måned !!
Jeg har overvejet mine muligheder for at gå hjemme, men jeg er kommet frem til at jeg ikke ville trives med at være hjemme på fuld tid, men vi kigger i øjeblikket på hvilke muligheder vi har og her er nedsat arbejdstid een af mulighederne :)

tir, 12/08/2009 - 22:11 Permalink
Paula (ikke efterprøvet)

Det lyder så skønt at være hjemme med børnene.
Jeg har to små piger, har kendt til din side nu siden halv andet år men nu er jeg begyndt at læse alt. Tanken er at dette år på barsel skal det prøves af om vi kan sætte forbruget så meget ned at jeg kan gå hjemme med børnene.
Tænkte over, spiser I kun økologiskt?
Det gør vi og er lidt betænkelig over om det kan lade sig gøre på en indkomst..

man, 02/08/2010 - 20:23 Permalink
Sisse

hej paula,
nej, vi spiser faktisk ikke 100% øko. i perioder gør vi, når pengene er til det, og i andre perioder ikke. men jeg kender familier, som gør det religiøst, og alligevel lever på 1 indkomst (med væsentligt flere end 2 børn ;-)).
jeg tror det er et prioriteringsspørgsmål. det er det i hvert fald for mig. jeg kan godt gå på kompromis med økologien, men ikke med pasningen :-)
men en anden ting er, at det som du siger handler om at se kritisk på forbruget. første skridt på vejen kan være at sætte sig ned og tænke, mærke i maven, hvad er det egentlig, jeg har BRUG for? ikke hvad kunne jeg tænke mig, men hvad har jeg brug for. regn på hvad i har til husholdning efter alle de andre udgifter, hvis i skulle leve af din mands indtægt og se hvad det giver, og prøv så at se på hvad i bruger nu. hvad er forskellen? tørre tal viser somme tider noget helt andet end ens fornemmelser af noget vagt, er min erfaring.

tor, 02/11/2010 - 16:05 Permalink
Anonymous (ikke efterprøvet)

Der findes også nogle distanceuddannelser bl.a. fra university college sjælland, hvor man læser en uddannelse, og kun er i skole få dage om måneden. Derved kan man få su, samtidig med at man uddanner, og kan planlægge de 40 studietimer selv, så der er tid til børn.
Når børnene er større står man så også med en uddannelse.

søn, 02/28/2010 - 12:45 Permalink
Helene (ikke efterprøvet)

Hvor er jeg glad for at have fundet denne side! Egentlig tror jeg, at der er rigtig mange hjemmegående husmødre, som tror, at de er ene om valget, for det er jo slet ikke, hvad samfundet vil have. Man skal jo betale til samfundets helhed!
Jeg er selv hjemmegående husmor og siden den dag, vi tog den beslutning, er jeg blevet gladere og gladere! Min søn på syv udbad, at han kunne komme hjem efter skole og ikke i SfO, og her vendte det hele faktisk. Og så kom alle sparetipsne bagefter. Nu har vi ingen penge, men vi er lykkelige for første gang i rigtig lang tid! Penge er ikke alt, og sparetips kan hurtigt blive en sport, som holder de små grå i gang - der er udfordringer nok!
Du gør dig rigtig mange gode tanker, og jeg glæder mig faktisk over, at vi tænker meget ens.

tor, 07/08/2010 - 16:42 Permalink
Sisse

hej helene,
mange tak for de søde ord :-) det er sjovt, for når folk spørger hvad jeg synes er fedt ved at være hjemme, så er svaret jo frihed. vi har måske færre penge, men til gengæld bestemmer vi selv over vores tid, vi stresser ikke rundt (medmindre vi selv kommer til at lave for mange aftaler ;-)) og vi har tid til at nyde hinanden. det er livet :-)

tor, 07/08/2010 - 17:16 Permalink
Gæst (ikke efterprøvet)

Ovenstående var et svar til Heidi, som gjorde opmærksom på søskenderabat...

fre, 01/13/2012 - 00:14 Permalink
Sisse

Ah :-) Ja, der er mange ting, der skal tænkes med!

fre, 01/13/2012 - 10:06 Permalink
MissHome (ikke efterprøvet)

Tak for et supergodt indlæg - det er gode tanker, du kommer omkring, og det er jo spækfyldt med gode ideer, så tak for det.
Jeg har selv taget springet og er blevet hjemmegående med mine 2 yngste børn, og jeg er simpelthen så glad for den beslutning.
Jeg synes, at livet som hjemmegående mor er fantastisk, og kan kun anbefale det til andre, hvis de har muligheden. Jeg var selv i tvivl forinden, men det er jeg ihvertfald ikke mere. Dit indlæg har bestemt også været med til at inspirere mig til at vælge det gode hjemmeliv.... og der er jo desværre ikke så meget af den slags at finde på internettet.

lør, 06/02/2012 - 18:39 Permalink
Sisse

1000 tak for det, hvor bliver jeg glad :-) Nej, der er nok ikke så meget om det derude, men vi er her - jeg har adskillige veninder, der "går hjemme", også nu hvor mine unger er store og jeg hjemmeunderviser. Det er stadig det fede liv

lør, 06/02/2012 - 19:22 Permalink
Gæst (ikke efterprøvet)

er fluks røget i excelark fælden :)  Mødes hjemmegående rundt omkring i landet ? 

man, 04/07/2014 - 20:13 Permalink
Sisse

:-)
Ja, det gør de i hvert fald nogle steder! Jeg tror der er noget netværk inde på www.hjemmeunger.dk, og ellers er der i hvert fald Facebook grupper for Kbh, måske også andre steder?

man, 04/07/2014 - 22:05 Permalink
Heidi (ikke efterprøvet)

Hej med jer. Jeg har ikke hjemmeboende børn, men kunne alligevel godt tænke mig at blive hjemmegående husmor :-)
Jeg ringede til SKAT, og spurgte hvordan det så ud, hvis min mand fik mit fradrag...
Det ville kun give ham et højere fradrag på ca 1400 kr , og det er endda hvis det var med start fra nytår,
og altså ikke nu hvor jeg selv har benyttet noget af mit fradrag.
Er det fordi vi ikke bor og sidder i eget hus ? Eller har I allesammen små børn og derfor kan spare udgifterne til pasning ?
Er min drøm mon helt umulig eller er jeg blevet misinformeret hos Skat ?
Jeg kan se at længere oppe på siden er der tale om at det kan være et betragteligt beløb med fradraget, men det lød ikke sådan da jeg ringede.
Håber I hygger jer med jeres børn derude, og nyder at gå hjemme med dem :-)
Jeg gjorde det samme da vores datter var lille.
 

lør, 07/19/2014 - 00:20 Permalink
Mette (ikke efterprøvet)

Hej Heidi.
Hvor lyder det spændende, at du gerne vil gå hjemme - og børn eller ej, så er det jo en dejlig ting, hvis lysten er der.
Din mand bør kunne få overført dit personlige skattefradrag for hele året, og så vidt jeg husker, så er det omkring... 25-30.000 kr.? Og det ville jo være omkring ca. 2100-2500,- kr. pr md.
Nu skriver du ikke om det er et bruttobeløb (de 1400 kr) eller et nettoudbetalt beløb, som du har fået oplyst.... Men:
Hvis dit fradrag kun er brutto 1400,- kr. pr md, kan det så evt. være fordi, at du har noget restskat eller lignende (som skattemedarbejderen evt. kan have glemt at se bort fra i næste års skatteudregning?) - det lyder ihvertfald som et lille beløb, synes jeg, hvis det er bruttobeløbet på dit personlige fradrag. 
Jeg synes, at du skal finde ud af præcist, hvor meget dit personlige fradrag vil være næste skatteår, og hvorvidt der skal modregnes noget restskat...
I sidste ende så vil beløbet, som din mand får udbetalt netto, typisk være ca. 1/3 af dit samlede fradragsbeløb (som jeg kalder bruttobeløbet). 
Og så tænker jeg, at du sagtens kan ringe til SKAT igen, og krydstjekke med en anden medarbejder. Jeg har desværre indimellem selv haft oplevelser, hvor jeg enten selv vidste mere end medarbejderen :-).. eller har fået et meget usikkert svar - og så er det jo ingen hjælp. Så hellere ringe en gang mere, og føle sig sikker på svaret.
Men det er helt rigtig, at fradrag vil være meget større, hvis manden får fradrag for evt. renteudgifter også, enten fordi man har hus, billån eller lignende. Måske er det sådanne høje fradrag, som du har hørt om fra andre. 
Jeg håber, at du finder ud af det hele, så du kan regne på, om din drøm om at være hjemmegående kan blive virkeliggjort.
Held og lykke.

tir, 07/29/2014 - 19:33 Permalink
Sisse

Heidi, det skal jeg ikke rigtigt kunne sige - jeg er bestemt ikke ekspert i skat :-) Men det lyder af lidt. Har du prøvet den funktion på skats hjemmeside, hvor man kan lave beregninger?

tir, 07/29/2014 - 09:45 Permalink
Heidi (ikke efterprøvet)

Hej igen.
Tusind tak for jeres svar.
Vil regne lidt videre :-)
Mange hilsner fra Heidi

lør, 08/23/2014 - 09:11 Permalink

Tilføj kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Begrænset HTML

  • Tilladte HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.
  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
CAPTCHA
Dette spørgsmål afgør, om du er et menneske, for at forhindre automatisk indsendelse af spam.